Hoeveel succesvolle vrouwen zijn er in de loop van de geschiedenis onzichtbaar geworden? En hoeveel vrouwen vinden het nu nog steeds lastig om zich zichtbaar te maken? Dorris Meesters onderzoekt het in deze blog.

Wie heeft er niet gezeten in die ergonomische, fraai vormgegeven Chaise Lonque van Le Corbusier? Een hypermodern ontwerp uit 1920; haar tijd ver vooruit, nog steeds in productie en een voorbeeld voor vele nieuwe ontwerpen.

Twee weken geleden zag ik een documentaire over architect/ontwerper Charlotte Perriand. Een prachtige, krachtige en onconventionele vrouw. Mijn mond viel open toen ik zag dat de Chaise Lonque van haar hand was. Het blijft maar dolen in mijn hoofd: mocht zij haar naam niet gebruiken in verband met de stoel? Claimde Le Corbusier het ontwerp? Zou de stoel in die tijd niet verkocht worden als er een vrouwennaam achter stond? Hoe zou Charlotte handelen in deze tijd? Had zij dan een ontwerpbureau en produceerde zij onder haar eigen naam of zou ze nu ook onzichtbaar achter een man staan? En hoeveel prachtige ontwerpen van een vrouwenhand zijn ons nog meer bekend onder een de naam van een man?

En hoe zit dat nu? 100 jaar later. Francine Houben en Rem Koolhaas hebben beide veel (inter)nationale ontwerpen op hun naam, maar profileren zich anders. Welke naam zal over 100 jaar bekender zijn? Maken we ons als vrouw nu zichtbaarder? Zetten we onze naam achter resultaten of laten we mannen ermee weglopen? Ik ontmoet veel vrouwen die moeite hebben met trots zijn op resultaten: Het is ‘niets bijzonders’. ‘Ik deed gewoon mijn werk.’. ‘Ach…we hebben het samen gedaan’. De vraag is wat dit ons oplevert, anders dan bescheidenheid.

Dorris Meesters is SheConsult-coach in Utrecht.

Schrijf je in voor SheNews.
MAGAZINE FOR PROFESSIONAL WOMEN

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS



You have Successfully Subscribed!

Loading...